Primarul Constanței, Vergil Chițac, a explicat la emisiunea „Ora Decisivă” de la DOTTO TV, moderată de Ileana Gheorghiu, motivele pentru care dispar locurile de parcare de pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu și cum se va reconfigura traficul în zonă. Edilul a insistat că prioritatea administrației este transportul public, nu mașina personală, și că schimbarea face parte dintr-un plan mai amplu de modernizare urbană.
În debutul discuției, Ileana Gheorghiu a semnalat nemulțumirile tot mai frecvente ale șoferilor: „Pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu dispar încet-încet locurile de parcare pentru a face loc benzii de autobuz. Se lucrează acum în zona Dacia–Trocadero.”
Primarul Vergil Chițac a răspuns că măsura nu este o surpriză și că a fost anunțată încă din campaniile electorale.
„În campaniile electorale trebuie să fii corect cu oamenii și să le spui și lucruri pe care poate nu vor să le audă. Eu am spus încă din 2020, dar și în 2024: benzile 1 de pe bulevardele reabilitate le vom elibera, pentru că așa este proiectul. Noi am prioritizat transportul în comun. Transportul trebuie să meargă pe banda 1, iar oamenii trebuie să ajungă mai repede cu autobuzul decât cu mașina personală. Asta facem acum”, a explicat primarul.
Chițac a menționat că lucrările de pe Lăpușneanu și 1 Decembrie trebuie finalizate până la 31 decembrie 2025, urmând ca restul bulevardelor să intre în șantier la începutul anului viitor.
Întrebat ce se va întâmpla cu mașinile parcate acum pe bulevard, edilul a explicat că banda 1 va fi rezervată transportului public, taxiurilor și vehiculelor de intervenție, iar traficul ar urma să se fluidizeze.
„Banda 1 e ocupată acum de mașini, dar se va elibera și vom fluidiza circulația și pe celelalte benzi. Căutăm soluții pentru ca șoferii să poată parca pe străzile laterale. Nu am construit parcări supraetajate, dar am sistematizat mai multe parcări în oraș – la Km 5, la Secția 4 Poliție, la Cimitirul Central, la Academia Navală. Locuri de parcare s-au făcut, dar prioritizăm transportul public, nu mașina personală. Asta e direcția europeană”, a spus Chițac.
În ceea ce privește viitoarele parcări supraetajate, primarul a spus că proiectele sunt în faza de studiu de fezabilitate, urmând ca documentațiile să fie aprobate în Consiliul Local.
„Pentru toate cele patru parcări vom duce studiile de fezabilitate și vom începe licitațiile de proiectare și execuție. Dar atenție: toate costă. Din evaluarea noastră, niciuna nu e sub 20 de milioane de lei”, a explicat primarul.
„Nu putem face parcări înaintea altor proiecte”
Chițac a explicat că bugetul municipiului trebuie prioritizat și că parcările nu se află în topul urgențelor actuale.
„Avem Stadionul ‘Gheorghe Hagi’, unde trebuie să participăm cu o cofinanțare de 90 de milioane, reabilitarea malului lacului Tăbăcărie – 25 de milioane, și ‘Țara Piticilor’, unde studiul de fezabilitate a ieșit la 35 de milioane. Trebuie să vedem ce proiecte putem susține acum. Eu nu aș pune parcările înaintea acestor investiții”, a spus Chițac.
„E o ecuație imposibilă”
În fața întrebărilor despre o soluție concretă pentru lipsa locurilor de parcare, primarul a răspuns:
„Eu nu sunt fachir! În Constanța sunt 150.000 de mașini și 35.000–40.000 de locuri de parcare. E o ecuație imposibilă. E o nebunie să crezi că poți construi suficiente parcări pentru toți. Dacă asta era soluția, o făceau deja cei din Occident, care sunt mai deștepți ca noi. Dar uite că nu au făcut așa”, a declarat Chițac.
Edilul a subliniat că direcția europeană este clară: mai puține mașini în orașe, tarife ridicate pentru parcarea în centru și zone cu emisii scăzute.
„În Occident o să vezi mai puține mașini, prețuri prohibitive la parcare și zone unde nu ai voie cu mașina. Spre asta ne îndreptăm și noi”, a conchis Chițac.