Transportul public din municipiul Constanța a fost complet paralizat ieri, după ce autobuzele CT Bus nu au ieșit pe traseu. Protestul angajaților a lăsat zeci de mii de constănțeni fără mijloace de deplasare, iar situația a generat un val de nemulțumiri în rândul populației.
Protestatarii cer demisia directorului general Fanel Popa și susțin că nu vor relua activitatea până când revendicările lor nu vor fi acceptate. Angajații reclamă faptul că nu ar fi fost respectate prevederile Contractului Colectiv de Muncă.
În acest context tensionat, primarul Constanței, Vergil Chițac, a fost invitat la o ediție specială a emisiunii „Ora decisivă”, difuzată de Dotto TV, unde a oferit explicații despre situația de la compania de transport public.
„Situația aceasta este din cauza lor. Am spus tot timpul: restructurați-vă compania. Mulți au impresia că eu pot face orice la CT Bus. Ea este o societate comercială în sine, are un contract de servicii publice. Noi suntem obligați să facem plata conform legii. Sursele de venit de la noi sunt două: pe de o parte plătim compensațiile, care înseamnă număr de kilometri efectuați ori lei pe kilometru, rezultat în urma unui audit, și pe de altă parte plătim facilități – pensionari, elevi – care au gratuități, înmulțim cu abonamentul.”
Edilul a subliniat că Primăria nu are restanțe financiare față de CT Bus și că managementul companiei ar fi trebuit să se încadreze în bugetul existent.
„Noi, din punct de vedere al contractului, nu avem nicio restanță. Le-am dat toți banii. Trebuiau să se gospodărească în interiorul acestui buget. Nu știu ce contract colectiv de muncă au semnat, dar trebuia să reflecte situația interioară a companiei. Cheltuielile cu salariile sunt prea mari, conform auditului economic făcut de o companie de specialitate.”
Vergil Chițac a citit și din concluziile auditului, potrivit căruia personalul TESA ar fi dublu față de nivelul recomandat, iar reorganizarea organigramei este considerată imperios necesară. De asemenea, cheltuielile salariale ar ajunge la 70% din bugetul CT Bus, în condițiile în care procentul optim ar fi de aproximativ 50%.
În urma blocajului, zeci de mii de constănțeni nu au putut folosi transportul public, fiind nevoiți să găsească alternative de deplasare.
„Lucruri din astea se întâmplă. Eu nu îi înțeleg pe protestatarii de la CT Bus. Vorbim de capitalism, dar nu ne place capitalismul. Băi, fraților, rețeta capitalismului e clară: veniturile trebuie să fie mai mari decât costurile”, a mai declarat primarul.
În timpul emisiunii, moderatorul a ridicat problema respectării Contractului Colectiv de Muncă și a primelor de Crăciun solicitate de angajați.
„Se pare că nu spune așa. Cei din management îmi spun că în contractul colectiv de muncă nu au prevăzut lucrul acesta”, a răspuns Vergil Chițac.
Primarul a adus în discuție și problema încasării veniturilor din bilete:
„Dintr-o sută de oameni care circulă cu mijloacele de transport în comun, 60 nu plătesc. Asta este o altă discuție legată de constănțeni și despre ce înseamnă responsabilitate civică. Nu trebuie să plecăm de la ideea că suntem în Japonia, nu, suntem în România și atunci trebuie să ne luăm măsuri ca să îi determinăm pe toți să plătească.”
Întrebat despre presiunile publice și solicitările de a interveni direct, edilul a precizat că nu poate aloca fonduri în afara cadrului legal.
„Eu nu pot să le dau bani, nu este legal. Pe ce bază să le dau? Consiliul de Administrație decide asupra demiterii managerului.”
În final, Vergil Chițac a lansat acuzații dure, afirmând că protestul ar avea o componentă politică:
„Din punctul meu de vedere, având în vedere că 70% se duc pe salarii, greva este motivată politic. La unul dintre sindicate este domnul Emil Tatu, un activist politic. Are ceva împotriva mea, împotriva Primăriei. Și, în al doilea rând, s-a strigat numele lui Niță, fostul director. Când am venit eu, el era înscăunat acolo, iar soția lui era directoare în Primărie. Nu știu dacă oamenii au fost manipulați, dar aceste două motive mă duc cu gândul că protestul are o tentă politică pronunțată, iar acest lucru duce în derizoriu protestul.”
Reluarea transportului public rămâne incertă, iar conflictul dintre angajații CT Bus, conducerea companiei și autoritățile locale este departe de a fi soluționat.