Doi muncitori din Constanța trăiesc un coșmar. Izolați de o lună pe o platformă în largul mării, în dreptul orașului Varna, aceștia spun că nu au nici hrană, nici apă și nici căldură. Platforma pe care lucrează ar fi deținută de o companie malteză cu legături la Constanța. Muncitorii cer disperați sprijin de la autorități.
Cei doi romani susțin că au fost angajați prin intermediul unei agenții de crewing neautorizate, care nu are licență de funcționare din partea Autorității Navale Române. Sondorii spun ca agenția i-ar fi păcălit să accepte o deplasare pe platforma de foraj cu promisiunea că vor fi repatriați imediat ce echipamentul va fi mutat, lucru care nu s-a întâmplat.
„Nu exista electricitate, nu exista apa menajera, de spalat, nu ne-am spalat de-o luna de zile, mancare nu avem, am mancat cartofi fierti pe gratar cu niste lemne ca n-avem la ce sa-ncalzim, medicamente nu sunt, doctor nu e”
Doru Urâtu
Cei doi spun ca se află într-o situație disperată la bordul platformei maritime situată în zona Varna. Romanii au luat legătura și cu Consulatul României, însă nimeni nu a făcut nimic în privința lor.
„Eu banii nu i-am mai luat din septembrie anul trecut. e-n jur de vreo 35 de mii de dolari toata suma. Aproape de-o luna de zile n-am curent, n-am mancare, n-am nimica ! Sunt bolnav din cauza stresului, s-a ridicat tensiunea, am cazut pe scarile astea, noroc ca m-am prins ca altfel ma duceam la apa. Am sunat la Ministerul de Externe – pauza ! Nu zice nimica”
Robert Ghencea
In disperare de cauza, cei doi romani au sunat si la Sindicatul Navigatorilor din Port Constanta.
„Sunt niște oameni care au alte joburi decât navigatori, unul este sondor, unul este macaragiu. E vorba de oameni care nu lucrează in sectorul nostru dar din punct de vedere umanitar nu poți sa lași romani undeva sa nu aibă ce le trebuie”
Adrian Mihălcioiu – lider Sindicatul Navigatorilor
Unul dintre muncitorii abandonați susține că și membrii familiei sale au de suferit în urma acestei situații. Mai exact, tatăl lui în vârstă de 87 de ani, s-a îmbolnăvit și a căzut la pat atunci când a auzit prin ce trece fiul său. Iar la biroul companiei, directorul nu răspunde.
Situația de pe platforma Saturn este doar o fărâmă din tabloul mai larg al dificultăților financiare cu care se confruntă compania care o deține. În martie anul acesta, una dintre navele aceleiași companii, a fost reținută în Grecia pentru nereguli grave și a primit interdicție de a opera în porturile europene timp de trei luni. Aceasta este a treia reținere a unei nave GSP în ultimele 24 de luni, iar problemele financiare ale companiei din Constanta sunt binecunoscute în industrie. De asemenea, neregulile de la bordul navelor și platformelor sale au atras atenția autorităților internaționale.