Traficul de pasageri este în continuă creştere, reuşind astfel să îşi reia creşterea după pandemie. Noi companii au intrat în piaţă, cele existente au lansat noi zboruri, ceea ce va duce la o creştere şi mai mare a traficului aerian în următorii ani. Traficul marit are si dezavantaje: aglomeratia pe aeroporturi duce la intarzieri din cei in ce mai mari la aterizare si la decolare.
Traficul de pasageri este în continuă creştere, reuşind astfel să îşi reia creşterea după pandemie. Noi companii au intrat în piaţă, cele existente au lansat noi zboruri, ceea ce va duce la o creştere şi mai mare a traficului aerian în următorii ani. Cel mai mare trafic a fost înregistrat pe aroportul din Otopeni, care a fost tranzitat de 14 milioane de pasageri, urmat de Cluj cu 3 milioane de pasageri. Aeroportul Iaşi şi-a menţinut locul al treilea, în clasamentul celor mai mari terminale după numărul de pasageri.
„Fata de traficul din 2019 suntem cu mult peste, undeva la 70% peste. Anul trecut am avut 2.350.000 de pasageri, anul acesta avem o estimare de peste 2 milioane de pasageri”
Romeo Vatră – director aeroport Iași
Creșterea circulației aeriene de pasageri înseamnă si creșterea circulației turistice care a depășit nivelul anului 2019, considerat cel mai bun an pentru turism, în ultimii 10 ani. Iar odata cu asta apar si marile probleme în fiecare sezon estival. Numărul mare de curse programate pe timpul verii, lipsa sloturilor disponibile şi condiţiile meteo nefavorabile, cauzate de schimbările climatice, duc la anularea sau amânarea mai multor zboruri şi, implicit, la perturbarea vacanţei pasagerilor sau a călătoriilor pe care aceştia sunt nevoiţi să le facă.
„Pe plan european, le decolare, au intarziat 50% din zboruri iar la aterizare aproximativ 58%. Au fost foarte multe datorita aglomerarii spatiului aerian, din motive de vreme nefavorabila, lipsa personalului la sol, motive tehnice, s-a zburat foarte mult”
David Ciceo – seful Asociatiei Aeroporturilor din Romania
Tarifele biletelor de avion pentru destinații externe au crescut, multe companii aeriene au înregistrat multe anulări și întârzieri de zboruri, în care compensațiile oferite pasagerilor nu au fost pe măsura disconfortului adus, ceea ce a generat nemulțumiri și ezitări și anulări în intenția românilor de a călători pe destinații externe.
„Nici nu sunt suficiente aeronave pe piata, se cunoaste problema cu motoarele Pratt & Whitney, trebuie reverificari si este afectata compania WizzAir care are aproape 5o% din traficul din Romania, exista intarzieri la livrari ale aeronavelor Boeing pe plan mondial”
David Ciceo – seful Asociatiei Aeroporturilor din Romania
România are mult de recuperat în privința atragerii de turiști străini, obiectiv care presupune alocarea de bugete consistente de promovare și comunicare către piețele importante de turiști. Aerporturile romanesti n-au reusit sa se extinde si sa se dezvolte, iar asta se vede in capacitatea de procesare a calatorilor.
„Sunt foarte multe, foarte multe care nu au reusit sa finalizeze, fie proiectele care tin de extinderea terminalelor, fie ca vorbim de proiecte care tin de extinderea apronului sau de reabilitarea pistelor”
Adrian Vesta – Ministrul Dezvoltarii
Si nu doar aeroporturile au probleme ci si operatorul national aerian, TAROM, care a anuntat ca șterge de pe listă o destinație importantă: aeroportul Heathrow din Londra.
„Situatia TAROM ramane in continuare una dificil de inteles ptr noi toti romanii desi avem o companie nationala catre care s-au indreptat volume financiare importante, totusi si chiar proiecte de ajuor de stat. Managementul acestei companii schimbat succesiv de foarte multe ori nu a dovedit decat neperformanta”
Corina Martin – agent de turism
Ultimul an în care TAROM a înregistrat profit a fost 2007, după cum arată datele raportate Ministerului de Finanţe.