Este ancheta la Constanta după ce patru muncitori români au murit în urma incendiului de ieri de la Șantierul Naval Midia. Vaporul care a luat foc intrase la reparații în urmă cu câteva zile. Focul ar fi pornit în sala motoarelor, iar flăcările au cuprins rapid și alte compartimente. O noua ipoteza care se conturează ia in calcul o scânteie din tabloul electric car ar fi aprins atmosfera inflamabila. Nava care a luat foc naviga sub pavilionul Belize și avea la bord un echipaj mixt format din 19 sirieni, un egiptean și un libanez. Marinarii aflați pe vas au reușit să se salveze, dar nu și românii care lucrau la reparații.
Morga Centrala din Constanta a fost supraaglomerata astazi: trupurile celor patru muncitori arsi in incendiul din Santierul Naval au fost aduse in acelasi timp pentru autopsia medicilor legisti. Rudele celor 4 care au ars de vii au venit la Morga ca sa-i recunoasca inainte ca sicriile sa fie sigilate, insa nu toata lumea a fost lasata inauntru.
Unul dintre bărbații decedați în incendiul este Florin Balcan, localnic al comunei Istria, în vârstă de 32 de ani. Tragedia în familia acestuia este cu atât mai mare cu cât Florin urma să devină tată în scurt timp, soția acestuia fiind însărcinată.
Alti doi muncitori decedati sunt din Sacele, unchi si nepot. Marcel Raducanu era nepotul, in varsta de 32 de ani.
„Era căsătorit, avea doi copii minori. Din Istria este”
cumnatul lui Marcel Raducanu
Unchiul lui, pe nume Lucian Raducanu avea 57 de ani. Sotia ii murise recent, si-acum locuia impreuna cu mama lui. La cimitir a venit familia, ca sa-l ridice.
„A venit cineva din sat, ne-a zis bai vedeți, fugiți acolo ca a avut loc un incendiu si sunt 3 inși care nu-i găsește. Pân’ la urma au fost 4. Am mers acolo… nu ne-au lasat sa-i vedem, i-a adus direct aici. Ni-l da sigilat, nici nu poa’ sa-l imbrace… A zis ca pune hainele pe langa el in cosciug”
Ion Raducanu – fratele lui Lucian Raducanu
Ultimul pe lista victimelor este Danut Militaru in varsta de 49 de ani, din Constanta. Lucra in echipa cu ceilalti 3 care si-au gasit sfarsitul in sala masini. A lasat in urma o fetita de 1o ani. Familia e naucită.
„La televizor am auzit… Altceva nu putem sa va zicem nimic. La televizor nu s-au dat nume; cum stiati ca-i al dvs ? Pai daca n-a raspuns telefonul…”
verisoara lui Danut Militaru
Inspectorii ITM au venit şi azi pe şantier pentru a continua controalele. Activitatea a fost oprita peste tot si in afara de anchetatori, nimeni n-a avut voie sa se apropie de navele in reparatii.
„Mi s-a zis ca este interzis in totalitate astazi, accesul. Astazi a zis ca-i total interzis, deci nici nu pot sa mai aduc astazi marfa”
„Odata ce avem un eveniment de genul asta e clar ca nu s-au respectat normele in securitate si sanatate in munca. E clar ca nu sunt respectate dar nu pot sa va spun care e cauza la aceasta data urmand sa deliberam impreuna cu parchetul”
Constantin Negrila – ITM Bucuresti
Unul din decedati a fost gsit in fata panoului electric din sala masini, iar ceilalti in diferite locuri, la motoare. Surse din ancheta spun ca la inceput s-a observat un fum alb, fapt care contureaza ipoteza ca din panoul electric sa fi pornit scurtcircuitul care-a ars un cablu si mai apoi a aprins gazele inflamabile emanate de reziduurile de carburanti. Nava ar fi trebuit degazată inainte ca sa inceapa reparatiile, insa in Romania acest lucru nu mai este obligatoriu din luna iulie. Certificatul denumit „Gas Free” nu se mai cere in cazul navelor de marfuri generale.
„Asta inseamna un certificat Gas Free: masurarea aerului din interiorul tancurilor din interiorul navei acolo unde se lucra și sa nu mai existe aceste substante inflamabile. In lume, in general se ridica standardele de siguranta in port si noi le-am coborat: Legea s-a modificat in iulie 2024”
Adrian Mihalcioiu – Sindicatul Navigatorilor
conv telef oo:o2 „cercetarile se efectueaza in cauza pentru savarsirea infractiunilor de ucidere din culpa, neluarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca si nerespectarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca” oo:13
Corina Stere – procuror
La bordul navei erau 21 de marinari, care sunt acum în afara oricărui pericol. Nava se afla în şantier de pe 1 august.