Unele dintre cele mai mari avioane de bombardament din lume au aterizat la Baza Mihail Kogălniceanu. Este vorba despre celebrele aeronave americane B-52. Acestea vor participa la misiunile NATO pentru securitatea flancului estic al alianței. Bombardierele operează, în premieră, în țara noastră. Autoritățile au anunțat că acestea vor rămâne în baza americană de la Mihail Kogălniceanu pe termen nelimitat.
Cele mai mari avioane de bombardament americane, celebrele B-52 sunt pentru prima data in Romania. Avioanele au plecat dintr-o baza militara americana din Louisiana si au zburat fără întrerupere până la Mihail Kogălniceanu. B52 sunt niște fortărețe zburătoare : au 8 motoare, sunt foarte mari, pot sa transporte 32 de tone de bombe convenționale sau nucleare, zboară pe distante foarte lungi (14.000 de km) si la înălțimi foarte mari (15.000 de metri). Bombardierele se vor antrena cu piloții romani de pe avioanele F-16.
„Genul acesta de misiune a venit chiar la timp in contextul in care la momentul actual avem nevoie sa demonstram ca suntem capabili de incredere, sa primim increderea partenerului strategic al SUA si de asemenea vine in contextul in care si pilotii nostri de fightere, pilotii nostri de lupta pe F-16 au nevoie sa internationalizeze, sau in engleza interoperability, sa fie capabili sa execute misiuni in comun cu partenerii posesori ai avioanelor de bombardament de nivel strategic.”
Cosmin Maxim – loctiitorul cdt bazei aeriene MK
Acest model de avion este construit de fima Boeing si a fost pus in functiune in 1961. Timp de mai multe decenii, B-52 Stratofortress a fost principalul bombardier nuclear strategic al Forțelor Aeriene ale SUA și principala armă de descurajare în timpul Războiului Rece
„B52 are un trecut istoric: a zburat în războiul rece, a zburat în Vietnam, a zburat in operațiuni în Irak, Siria, Afganistan. Aceste echipaje, acest B-52 au zburat într-o varietate de medii în ultimele decenii”
lt.col Jarred Patterson – cdt 20th Bomb Squadron
Echipajul e format din 5 oameni iar avionul poate fi realimentat cu combustibil in zbor. Asta inseamna ca poate ramane in aer pe termen nedefinit. Nu se cunoaște exact numărul de avioane aflate în serviciu, dar se crede că Statele Unite mai au cel puțin 76 gata de zbor.