Atunci când vin în vacanță pe litoral turiștii par să își uite bunele maniere acasă. O demonstrează din plin imaginile surprinse de administratorii de hoteluri după ce aceștia părăsesc camerele. Scaune distruse, toalete murdare, resturi de mâncare, sticle de băutură, munți de gunoaie…toate sunt strânse zilnic din camere spre disperarea angajaților care sunt nevoiți să piardă ore întregi cu igienizarea spațiilor. Iar pagubele le suportă hotelierii.
Acesta este doar unul dintre multele camere de hotel in care turistii au lăsat la plecare munți de gunoaie, mobilier rupt, televizoare sparte. In imaginile surprinse chiar de catre angajatii unităților hoteliere se pot observa deasemenea ambalaje aruncate la întâmplare si coji de semințe aflate pe covor. De la un an la altul astfel de situații sunt din ce în ce mai dese.
„Gasim camerele ca dupa razboi, foarte foarte murdare cu foarte multe gunoaie; se sterg si pe pantofi cu prosoapele, nu mai spunem ca se vopsesc la mare si totul este plin de vopsea. De par”
Oana Tanase – manager hotel Mamaia
De-a lungul timpului, mai mulți patroni de hoteluri s-au plâns de mizeria care rămâne după plecarea turiștilor. De la veselă murdară, chiștoace de țigări aruncate și până la piese de mobilier stricate – toate rămân în urma celor care părăsesc litoralul românesc.
„Nu-i omeneste; nu-i omeneste. Am fost tratati foarte bine si-atunci e pacat sa ne batem joc”
turistă
„Ne dorim ca afara dar daca noi nu ne comportam ca afara, niciodata n-o sa fie ca afara”
turistă
Cei care suporta pagubele sunt hotelierii. Curatenia in camera se face dupa plecarea turistilor, astfel ca eventualele probleme ar putea fi anuntate ulterior la politie. Procedura este greoaie iar patronii nu isi permit sa piarda atata timp.
„Din pacate mai sunt unii turisti care se comporta neavand acea doza minima de respect pentru locatie. Sunt anumite persoane care pur si simplu lasa camerele intr-o situatie dezolanta”
Iulian Tenie – manager hotel Mamaia
O solutie ar fi ca hotelierii sa solicite o garantie în momentul în care ajung turiștii iar în cazul în care camera este predate în bună stare această garanție se returnează. Numai că aceasta garanție ar trebui introdusă oficial și în mod obligatoriu în toate unitățile de cazare certificate de ministerul turismului. Altfel, cei care o fac din proprie inițiativă riscă să își piardă clienții.