România se pregătește să facă față unor riscuri ecologice majore, precum cel din strâmtoarea Kerci, unde scufundarea a două petroliere a declanșat un dezastru marin fără precedent. Pentru a preveni astfel de tragedii, Agenția Europeană pentru Siguranța Maritimă a anunțat construirea unei baze logistice la Constanța. Acesta va fi echipată cu cele mai noi tehnologii pentru combaterea poluării maritime. Licitația pentru acest proiect a fost deja lansată, iar în curând vor începe lucrările.
O astfel de baza exista deja de 4 ani in Bulgaria insa Agentia Europeana pentru Siguranta Maritima a ajuns la concluzia ca Portul Constanta ar fi mult mai adecvat pentru asa ceva. S-ar putea interveni mai repede in cazul unei catastrofe ecologice iar facilitatile de aici sunt mult mai moderne. Timp de 3 ani, Uniunea Europeana va tine functional acest depozit logistic.
„Fiind echipamente de raspuns la poluare, in principiu au cateva functii prestabilite: de colectare mecanica a reziduurilor de pe suprafata marii sunt stocuri de absorbant, materiale care sa absoarba hidrocarburile deversate in cazul unui accident”
Marius Roibu – sef serviciu Centrul de Coordonare Maritima
Romania are propiile capacitati de interventie in caz de accidente navale urmate de poluari masive, dar chiar si in acest moment exista in Portul Constanta o nava aflata in contract cu Agentia Europeana pentru Siguranta Maritima, care poate suplini la nevoie daca tara noastra este depasita de situatie.
„Noi trebuie sa actionam cat mai repede cu putinta. In cel mai rau caz in 24 de ore trebuie sa fim gata. Binenteles ca asta depinde de starea navei in momentul cand primim, sa zic, alarma”
Lucian Ghimeş – comandant nava Amalthia
Nava poate fi solicitată de autoritățile competente din România în cazul în care ar fi depășită capacitatea națională de răspuns la poluările marine majore cu hidrocarburi. Sistemele de la bord sunt dintre cele mai moderne iar o depoluare poate fi facuta cu doua tehnologii
„Una din ele este un sistem de pontoane cu pompe prin furtun se trimite in corpul navei unde se face prin sistemul de decantare, se retine hidrocarbura la bord. Cel de al doi lea este un sistem robotic care tot la fel prin intermediul pompelor trage hidrocarbura si o separa”
Laurentiu Tăbăcaru – ofiter punte
La licitatia europeana poate participa orice firma specializata in depoluare din Romania si nu numai. In cazul in care o firma romaneasca va castiga aceasta licitatie, atunci toate echipamentele agentiei aflate in acest moment in baza de la Varna vor fi relocate in Portul Constanta.