Criză fără precedent la șantierul Damen din Mangalia. Peste 260 de angajați vor rămâne fără locuri de muncă în februarie, în urma unui proces de concedieri colective. În timp ce administratorii șantierului spun că decizia face parte dintr-un plan de redresare, sindicaliștii avertizează că riscul de faliment al șantierului este iminent, iar sute de familii vor fi afectate.
La Mangalia, situația a ajuns în punctul critic. Șantierul naval Damen, odată motor economic al zonei, este acum scena unui amplu proces de concedieri colective. Decizia, notificată recent autorităților, face parte dintr-un plan de redresare aprobat de instanță. 263 de angajați urmează să fie disponibilizați luna viitoare. Un termen prea scurt, spun liderii Sindicatului Liber Navalistul, care nu dă suficient timp oamenilor să se recalifice sau să își găsească un nou loc de muncă. Ei cer conducerii să prelungească termenul pentru concedieri.
„Situația, așa cum am transmis-o, din critică devine dramatică. Dacă acum stagnează și nu mai există activitate, din martie nu vor mai fi nici bani de salarii. Sunt 263 de salariați pe lista de concedieri și nu știm dacă din martie se închide. Riscul de faliment este major… Am luat legătura cu ministrul Economiei, știe situația. Ni s-a spus că sunt întâlniri între cei doi acționari și se încearcă o soluție amiabilă.”
Laurențiu Gobeajă, lider SLN Mangalia
Dramatismul situației este amplificat de faptul că la șantier lucrează familii întregi. Pentru acești oameni, concedierile înseamnă pierderea tuturor surselor de venit.
„Nu se mai fac nave și nu se mai fac de mult, pentru că nu sunt comenzi. Ultimele comenzi au fost semnate în 2022 și au fost deja livrate. Este foarte greu pentru salariați, pentru că din iunie și până acum sunt în șomaj. S-a apelat la fondul de garantare pentru salarii, dar plățile merg doar până în februarie. Din martie, nu știm ce se va întâmpla.”
Eugen Arsenie, vicepreședinte SLN Mangalia
Șantierul naval Damen Mangalia se află în insolvență încă din vara anului 2024, iar de atunci problemele financiare au continuat să crească. Compania – mamă, din Olanda, care deține 49% din acțiuni, a cerut falimentul în mai 2024, invocând datorii de sute de milioane de euro. Sindicaliștii spun că săptămâna viitoare vor ieși în stradă pentru a protesta față de deciziile care riscă să pună lacătul pe șantier.