Haos astăzi în trafic la Constanța după ce zeci de camioane și tiruri au blocat traficul pentru a-și exprima nemulțumirea față de creșterea costurilor asigurărilor RCA și a accizei la motorină. Transportatorii susțin că aceste măsuri vor duce la falimentul multor firme, iar protestul lor a fost un strigăt disperat pentru a atrage atenția asupra situației critice în care se află.
Au mers ca melcii pe șosele…
Protestul camionagiilor a blocat traficul către Portul Constanța, după ce aceștia au ales să circule cu o viteză redusă în sunetul strident al claxoanelor. Protestatarii spun că o poliță RCA pentru un autovehicul cap tractor poate ajunge până la 3000 de euro pe an, o sumă considerabil mai mare decât în alte țări europene, unde tarifele nu depășesc 1000 de euro. În plus, acciza la motorină a crescut cu 30 de bani pe litru începând cu 1 ianuarie, ceea ce face ca transportatorii români să devină tot mai puțin competitivi pe piața europeană.
Transportatorii cer negocieri și plafonarea prețurilor RCA
După ore întregi de protest și circulație încetinită pe Autostrada A4, transportatorii au pornit spre orașul Ovidiu, parcurgând un traseu care a îngreunat și mai mult traficul rutier din Constanța.
Ei speră că această acțiune spontană va atrage atenția autorităților, care vor sta la masa negocierilor și vor accepta plafonarea prețurilor asigurărilor RCA și reconsiderarea nivelului accizei la motorină.
Revendicările transportatorilor:
-
Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
-
Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
-
Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative. Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare
-
Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri).
Impunerea unui tarif minim de referinţă. Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente
5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport
6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti.
Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa, care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port.