Au început pregătirile pentru sezonul estival, iar hotelurile și restaurantele caută forță de muncă. Sunt mii de locuri disponibile în toate stațiunile, fie că vorbim de recepționeri, ospătari, bucătari sau personal pentru curățenie. Patronii de hoteluri și restaurante au la dispoziție puțin peste o lună ca să își completeze echipele până la vacanța de 1 Mai când la mare sunt așteptați primii turiști.
„În hotel, curățenia de primăvară este în toi. Se schimbă perdele, lenjerii de pat, se curăță geamuri și mochete și se fac pregătiri pentru deschidere. O parte dintre angajați sunt permanenți, dar încă e nevoie de oameni. Avem nevoie de bucătari, ospătari, cameriste, receprționeri, din toate ariile necesare de lucru în hotel” a declarat Sebastian Puznava – managerul hotelului.
În hoteluri, străinii lucrează acum cot la cot cu românii, însă personalul nu este niciodată suficient, mai ales că în ultimii ani pe litoral, au apărut mii de locuri de cazare noi, iar asta duce automat la nevoia de angajați. „Străinii sunt docili, ascultători, muncitori, dar româncele noastre sunt româncele noastre, ei fiind mai înceți nu sunt așa rapizi ca fetele. Noi pe etaj avem o româncă cu un băiat srilankez” a declarat Cristina Cristina – guvernantă.
„Cea mai mare criză se înregistrează pe restaurant și house keeping, avem nevoie si de un receționer pentru începerea sezonului. Mai avem nevoie de 3 cameriste și 4 ospătari, avem o parte din angajați din anii anteriori iar petru cei ce care avem nevoie acum s-au dat anunțuri” a declarat Elena Drăghici.
În încercarea de a-și întregi echipele, hotelierii sunt dispuși să le ofere celor interesați salarii care poresc de la 3 mii de lei, plus pregătire practică. Se caută inclusiv elevi sau studenți dornici să câștige bani pe perioada sezonului estival.
„Avem echipa permanenntă care le oferă adesea experiența și partea practică, de multe ori fiind mult mai relevantă decât teroria chiar și pentru cei care vin, de la cursul de turism unde au învatat ceva teorie dar totuși realitatea este foarte diferita de ceea ce au învatat ei” a declarat Florentina Dumitrache – manager hotel.
Cel mai greu, susțin specialiștii în turism este ca angajatorii să își poată păstra echipele de la un an la altul, pentru a le putea oferi turiștilor servicii de calitate.
„Angajatul este cel care creează impactul cu turistul, prima întâlnire, nu se întâlnește patronul, nu se întâlnește nimeni de la serviciile conexe ci angajatul, camerista ospatărul barmanul recepționerul sunt cei care se întâlnesc cu turistul și este foarte important să știe să comunice, să fie bine îmbrăcați și să știe ce are de făcut” a declarat Cristian Bărhălescu – vicepreședinte ANAT Sud Est.
Conform estimărilor, pe litoral ar mai fi nevoie de 10 mii de oameni care să lucreze în hoteluri, restaurante și pe plaje în timpul sezonului estival.