Portul Constanța este pe zi ce trece mai aglomerat. Un nou aflux masiv de cereale din Ucraina va ajunge în portul constănțean, după ce Rusia a anunțat că se retrage din acordul privind cerealele din Marea Neagră. Acordul, mediat de ONU şi Turcia a urmărit atenuarea crizei alimentare globale prin permiterea exportului în siguranţă a cerealelor blocate în porturile din Ucraina.
Din momentul în care a izbucnit conflictul dintre Rusia și Ucraina, Portul Constanta a devenit extrem de important în ceea ce priveste exportul către Europa a cerealelor din Ucraina. Numai că, încă de la început portul a dat semne că nu poate face față unui astfel de aflux, iar capacitățile de stocare erau insuficiente. Săptămânal, cozile de tiruri s-au întins pe kilometri, iar șoferii au așteptat cu zilele să le vină rândul. Mai grav este însă că situația ar putea să se repete.
În ciuda faptului că, atât administrația portuară cât și operatorii privați au făcut eforturi și achiziții importante, astfel încât timpii de aștepare să se reducă, iar capacitatea de stocare și procesare să crească, autoritățile recunosc că presiunea pe Portul Constanța va crește.
În port apar blocaje de cele mai multe ori din cauza problemelor cu infrastructura dar și din cauză că lipsește un sistem integrat care să automatizeze fluxurile de informații. În acest moment se lucrează la un astfel de sistem însă deocamdată nu știe nimeni când va deveni funțional.
Traficul de mărfuri din Ucraina derulat prin portul Constanța, doar în prima jumătate a acestui an a fost de 10,16 milioane tone, din care 7,5 milioane tone au fost cereale. Anul trecut, traficul de mărfuri ucrainene a fost de 11,85 milioane tone, din care 8,6 milioane de tone au fost cereale.