Portul Constanța: Sute de mii de containere scanate cu un aparat cu tehnologie depășită, vechi de 17 ani

Situație absurdă în Portul Constanța unde sutele de mii de containere cu mărfuri sunt controlate de vameși cu un singur scanner fix, vechi de 17 ani.

Aparatul, care folosește o tehnologie îmbătrânită, este împrumutat de la Administrația Porturilor, după ce aparatul instituției de control vamal s-a stricat acum 8 ani și nu a mai fost reparat. În ultimul deceniu, scannerul a ajutat la depistarea unor cantități impresionante de droguri, aproximativ 10 tone de substanțe de mare risc care urmau să ajungă pe piața neagră. Ultima captură record a avut loc în 2021.

Scannerul funcționează de 17 ani. Verifică toate containerele selectate de specialiști în urma analizelor de risc, aproximativ 12 mii in fiecare an. Ion Ardelean lucrează la scannerul fix din Portul Constanța Sud-Agigea de când a fost pus în funcțiune. Recunoaște că tehnica existentă deja învechită și că de multe ori în cadrul controalelor, experința este cea care își spune cuvântul.

„Cele mai mari capturi au fost în 2021, 1,6 tone heroină și în 2007, 1,2 tone de cocaină. De-a lungul timpului am văzuut mii de imagini și putem să le analizăm într-un anumit fel; atunci era evidentă diferența de densitate în anumite zone ale încărcăturii, fapt ce duce la anumite concluzii, suspiciuni” explică Ion Ardelean.

Cinci mii de nave din toată lumea au ajuns în anul 2022 în Portul Constanța, cele mai multe portcontainere și nave cu mărfuri generale. În fiecare zi, la scanner ajung zeci sau chiar sute de containere.

 „Cu ajutorul acestui scanner au fost verficate 12 mii de containere pe an. Se verifică atât cele care intră pe teritoriul Uniunii Europene cât și cele pentru export. Mijloacele de transport la intrarea în Uniune se verifică in baza analizei de risc care are mai multe etape, o etapă pre-arrival care să asigure securitatea și siguranța la nivelul Uniunii cât și cea la nivel național” spune Camelia Ianculescu, șef adjunct Birou Vamal Constanța Sud.

Autoritățile vamale recunosc că scannerul este insuficient pentru volumul uriaș de marfă care intră în Portul Constanța.

 „Noi doar îl operăm, restul cheltuielilor sunt suportate de cei de la Administrația Porturilor. Nu au mai fost achiziții făcute din cauza lipsei de fonduri. Pe lupta împotriva drogurilor, cea mai importantă este informația analizei de risc, scannerul mă ajută când am un container suspect depistat pe baza analizei de risc, imaginea scanată să-mi întărească suspiciunea”  ne-a declarat Marcel Mutescu, directorul general al Autorității Vamale Române.

Conducerea Autorității Vamale Române speră ca în doi ani să achiziționeze 12 echipamente de detecție performante pentru toate punctele vamale din țară, două dintre ele doar pentru Portul Constanța. Până atunci vor apela la ajutor din partea unui operator privat care are în plan să inaugureze în această toamnă un scanner performant cu raxe X pentru controlul containerelor, dar și la scanerul mobil din dotarea Poliției Transporturi Transporturi Maritime Constanța.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Condiții mizere la Târgul de Crăciun din Constanța

Astăzi, comisarii de la Protecția Consumatorilor, sub conducerea președintelui ANPC, Horia…