sâmbătă, 22 noiembrie, 2025
Home ActualitateRafturile de ouă se golesc în magazine. Fermierii români preferă să exporte în străinătate – Consiliul Concurenței monitorizează piața

Rafturile de ouă se golesc în magazine. Fermierii români preferă să exporte în străinătate – Consiliul Concurenței monitorizează piața

de Redacția Dotto

Unele magazine din România au început să rămână fără ouă, pe fondul cererii tot mai mari din străinătate. Țări precum Germania, Franța sau Statele Unite, afectate de gripa aviară, oferă prețuri mai atractive, iar fermierii români preferă să vândă în exterior, chiar dacă asta înseamnă renunțarea la anumite contracte interne.

Potrivit estimărilor din domeniu, aproape 40% din producția internă de ouă este destinată exportului. În primele opt luni ale acestui an, România a trimis deja peste 35.000 de tone de ouă în străinătate, depășind recordul din 2024, când s-au exportat 33.000 de tone.

Constantin Stafie, reprezentant al Asociației Crescătorilor de Păsări de Carne și Ouă, a explicat că fermierii câștigă mai mult din exporturi:

„Cei care trimit în afară câștigă undeva la 10–15 bani pe ou, iar cei care dau la supermarket e aproape prețul de producție și normal că fermierul vrea”.

Un ou direct din fermă costă în prezent circa 0,60 lei, iar după procesul de sortare și ambalare ajunge la 0,85 lei. În magazine, prețul urcă la peste 1 leu, iar ouăle bio pot fi și mai scumpe.

George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a declarat:

„Nu anticipăm o criză în ceea ce privește prezența ouălor la raft, dar există turbulențe pe piață legate de oportunități. Magazinele au alternative și vor reuși să aibă ofertele respective pe raft”.

Producția internă a scăzut ușor, de la 6 miliarde de bucăți în 2022 la 5,6 miliarde în 2023, iar în perioada rece găinile depun mai puține ouă, ceea ce adaugă presiune pe piața locală.

Exporturile și piața europeană

România a devenit o sursă importantă de ouă pentru piețele europene și internaționale afectate de gripă aviară. Germania și Franța, unde producția a scăzut semnificativ, caută soluții rapide, iar fermierii români livrează ouă fără a impune cerințe stricte de sortare sau ambalare.

Florin Panfile, director comercial al unei fabrici de ouă, spune:

„În această perioadă chiar am renunțat să mai exportăm pentru că nu mai este marfă de oferit pe piața internă. Cereri sunt din toată lumea – America, Germania, Italia, Franța”.

Monitorizarea pieței

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat că autoritatea monitorizează situația, amintind că producătorii au fost amendați în trecut pentru practici anticoncurențiale.

„Sper că lecțiile au fost învățate și că nu vor mai crește prețurile coordonat. În același timp, este bine că producătorii români câștigă din exporturi și aduc bani în țară”, a spus el.

Constantin Stafie a mai precizat că există un gol de producție de aproximativ șapte săptămâni, cauzat de schimbările de populații de găini care depun ouă, însă nu se anticipează o criză majoră:

„Intrăm în perioada postului, când consumul de ouă scade, iar apoi vor fi sărbătorile de Crăciun, când se consumă mai multă carne de porc. Situația se va regla natural”.

S-ar putea să îți placă

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accept Mai mult