Auditul Curții de Conturi pentru 2023 scoate la iveală deficiențe majore în gestionarea banilor publici de la Primăria Constanța. Taxe locale neîncasate, penalități neachitate de operatori economici, plăți nelegale către DGAS și CSM Constanța, precum și erori în contabilitatea municipalității au dus la distorsionarea situațiilor financiare cu milioane de lei.
Printre cele mai grave constatări: peste 2,1 milioane lei penalități neînregistrate pentru redevențe restante, 530.000 lei premii ilegale acordate membrilor colectivelor tehnice de la CSM și plăți nejustificate pentru Programul „Respect”. De asemenea, evenimente sportive de anvergură, cum este Campionatul Mondial de bărci cu motor XCAT, au fost organizate fără detalierea cheltuielilor, iar lucrări școlare au generat prejudicii de sute de lei.
Auditorii semnalează și probleme structurale: lipsa unui sistem eficient de management al riscurilor și a unui audit intern funcțional, precum și neimplementarea a peste 70 de măsuri recomandate în anii anteriori.
Raportul atrage atenția că Primăria trebuie să corecteze urgent aceste deficiențe pentru a asigura transparența și buna guvernanță a banilor publici.
Documentul oficial poate fi consultat AICI!
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATM Constanța pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, dar care nu sunt generalizate, descrise după cum urmează:
- Nu au fost înregistrate și raportate toate creanțele reprezentând taxa de viză anuală a actelor administrative de autorizare a agenților economici pentru desfășurarea unor activități în anul 2023
În fapt, echipa de audit a constatat că nu au fost înregistrate în evidenta contabilă creanțele bugetului local din taxa de viză anuală a autorizației de funcționare aferentă operatorilor care nu și-au suspendat/încetat de drept activitatea. Actele administrative nevizate până la data de 31 decembrie se anulează, cu obligația operatorului economic de a achita contravaloarea taxelor, însă raportarea către Serviciul Public de Impozite și Taxe Locale în vederea urmăririi și încasării taxelor de viză autorizație nerevendicate, se realizează abia în anul următor celui pentru care se datorează, fiind astfel denaturat soldul creanțelor bugetului local în anul curent.
Aspectele constatate, produse pe fondul nerespectării prevederilor legale, au condus la denaturarea valorii activelor și veniturilor, raportate în situațiile financiare la 31.12.2023, cu suma de 144.268,29 lei, reprezentând creanțe ale bugetului local din taxa de viză anuală a actelor administrative de autorizare a activităților economice desfășurate în anul 2023.
- Nu au fost calculate, facturate și înregistrate majorările de întârziere pentru nerespectarea termenelor de plată a redevenței din partea unor operatori economici
S-a constatat plata cu întârziere a redevenței datorate de CT BUS SA în perioada 2021-2023, pentru care UATM Constanța nu a calculat, facturat și înregistrat penalitățile în suma de 1.478.505 lei, conform Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport local de persoane prin curse regulate în Municipiul Constanța nr. 215993/01.11.2021.
Pentru nerespectarea termenului de plată a redevenței, operatorul datorează delegatarului dobânzi penalizatoare calculate în conformitate cu prevederile Codului de Procedură Fiscală, în cuantum de 1%/lună.
De asemenea, nu au fost calculate, facturate și înregistrate, în perioada 2021-2023, penalități în suma de 658.681 lei pentru neîndeplinirea obligațiilor de plată, din partea Confort Urban SRL, a redevenței anuale în procent de 50% din profitul anual aferent activității de gestiune și administrare a domeniului public și privat, datorate în primul trimestru al anului următor, Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local din Municipiul Constanța. Aspectele constatate au influențat datele raportate în situațiile financiare prin diminuarea valorii creanțelor și a veniturilor entității cu suma de 2.137.186 lei.
- Nu a fost stabilită, urmărită și încasată taxa locală de folosire a tramei stradale a Municipiului Constanța de către autovehiculele de transport persoane în comun
În anul 2023, taxa locală de folosire a tramei stradale s-a stabilit și încasat urmare solicitării emiterii autorizației de circulație de la șase operatori economici, pentru autovehiculele de transport persoane în funcție de numărul de locuri al acestora.
Din verificările efectuate s-a constatat că patru operatori de transport public județean de persoane prin curse regulate, conform Programului de transport aprobat prin HCJC nr. 210/2021, au prestat astfel de servicii, fără autorizație de circulație pe trama stradală a Municipiului Constanța, și respectiv, fără plata taxei aferente în sumă de 140.700 lei. Astfel, au fost diminuate creanțele și veniturile raportate prin situațiile financiare la 31.12.2023.
- Reflectarea eronată în evidența contabilă a unor tranzacții cu consecințe asupra situațiilor financiare, de către UATM Constanța
Din verificările efectuate asupra tranzacțiilor și fondurilor alocate prin bugetul local titlul 20.19 -Asociații și Fundații, s-a constatat faptul că acestea, după conținutul economic, se încadrează la titlul 20.30 – Alte cheltuieli (plăți aferente contractelor încheiate cu ANSPSR, Confort Urban SRL, Gera SRL, etc), cu încălcarea prevederilor legale5 . Astfel, entitatea a raportat eronat prin contul de execuție cheltuieli la titlul 20.19 plați în sumă de 42.326.230,50 lei.
Împrumuturile temporare acordate în baza HCL nr.606/2022, HCL nr. 38/2023 și HCL nr. 325/2023, de către UATM Constanța, societăților de interes local nou înființate, Termoficare Constanța SRL și Termocentrale Constanța, au fost reflectate necorespunzător în contul 461 Debitori diverși, față de prevederile legale referitoare la înregistrarea prin contul de evidență 468.01.02 Împrumuturi acordate pe termen scurt.
Conform fișelor de cont 461.01.01 la data de 31.12.2023, valoarea soldurilor debitoare reprezentate de împrumuturile acordate a fost de 159.500.000 lei. În consecință, la 31.12.2023, împrumuturile acordate nu au fost reflectate corespunzător la rândul 27 din bilanț, fiind afectată prezentarea indicatorului Creanțe comerciale și avansuri de la rândul 22 din formularul de bilanț, cu mențiunea că raportarea globală a activelor curente nu a fost denaturată.
Nu au fost înregistrate obligațiile de plată certe, lichide și exigibile, în sumă de 29.480,82 lei, aferente cheltuielilor de judecată stabilite de instanța de fond în dosarul nr.22127/212/2022, rămase definitive prin nerecurarea sentinței pronunțate la 10.10.2023, și în dosarul nr. 3429/212/2022 prin sentința definitivă din 21.03.2023, fiind astfel afectate datele de raportare a datoriilor curente și a cheltuielilor din situațiile financiare la 31.12.2023.
- Reflectarea eronată a unor tranzacții economice în contabilitatea entităților subordonate Municipiului Constanța
Urmare înregistrărilor contabile efectuate de unele entități subordonate au fost denaturate activele raportate de acestea prin formularul de bilanț la 31.12.2023, cu suma de 103.608,54 lei, urmare nerespectării prevederilor OMFP nr.1917/2005, descrise după cum urmează:
– nu au fost înregistrate amortizările, în anul 2023, aferente activelor fixe necorporale deținute de Liceul Tehnologic Gh. Miron Costin, Liceul Teoretic George Călinescu și Școala nr. 6 – Nicolae Titulescu, în suma de 6.589 lei;
– înregistrarea eronată pe seama contului 208 a proiectului tehnic, în suma de 27.026 lei, aferent lucrării de investiții realizate Racordare la gaze, de către Grădinița cu Program Prelungit ”2 Pitici”;
– menținerea și reflectarea necorespunzătoare de către Liceul Tehnologic V. Madgearu, în debitul contul 481.01.03 a finanțării în valoare de 18.095,60 lei, acordate în anul 2022 de către UATM Constanța pentru partea de cofinanțare a proiectului Strategii de practică inovative, pe fondul rambursării sumei în anul auditat.
– decontările aferente unor indemnizații inițiate de DGAS Constanța, în sumă de 78.923,94 lei, rămase la sfârșitul anului în conturile curente al entității deschise la bănci, prin imposibilitatea repartizării în conturile persoanelor beneficiare, nu au fost reflectate pe seama disponibilului contul 512 – Conturi la trezorerii și instituții de credit.
De asemenea, s-a constatat faptul că DGAS Constanța, nu a respectat întocmai obligația de a vira sumele reprezentând recuperarea investiției, către ANL, în conformitate cu prevederile legale.
Astfel, plățile aferente recuperării investiției s-a efectuat la nivelul încasării din contravaloarea chiriilor, și nu la nivelul stabilit prin tarif și facturat chiriașilor, rezultând o diferență de plată în sumă de 7.321 lei pentru perioada iulie – decembrie 2023.
- Menținerea în evidența fiscală a unor creanțe bugetare în mod nejustificat
Din verificările efectuate asupra creanțelor din impozite și taxe pe proprietate, s-a constatat că doi agenți economici figurează anterior anului 2023, radiați din Registrul Comerțului, urmare închiderii procedurii de insolvență, și înregistrează totodată debite curente și rămășite din impozit pe clădiri și impozit/taxa pe teren în valoare totală de 1.289.104 lei, debite menținute în evidența fiscală și raportate pe seama contului 464 cu nerespectarea prevederilor legale.
Pentru creanțele în cauză, în anul 2023, Serviciul Public de Impozite și Taxe Constanța a constituit ajustarea deprecierii în sumă de 249.757 lei, aferente societății Nazarcea Ovidiu SA. În concluzie, creanțele raportate prin situațiile financiare au fost supraevaluate cu suma de 1.039.347 lei.
- Deficiențe privind determinarea contribuției datorate bugetului de stat pentru neangajarea persoanelor cu handicap de către Municipiul Constanța și Direcția Generală de Asistență Socială Constanța
Cu privire la plățile efectuate din titlul 59 ”Alte cheltuieli”, s-a constatat nerespectarea prevederilor legale9 asupra modului de calcul al sumei datorate pentru neangajarea persoanelor cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi.
DGAS Constanta în perioada mai-decembrie 2023, a determinat și virat la bugetul de stat obligațiile aferente fondului de handicap, fără diminuarea din numărul total de angajați a asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav, conform modificărilor legislative intervenite10 . Astfel, au rezultat plăți, în suma de 710.340 lei, efectuate cu nerespectarea prevederilor alin. 2^1 din Legea 448/2006.
De asemenea, UATM Constanta pentru aparatul propriu a determinat în mod eronat fondul de handicap datorat bugetului de stat, prin raportare la un număr mai mic de angajați față de cel existent, fiind scăzut numărul angajaților de la Direcția Locală de Evidența Persoanelor, în medie cu 42 angajați. Diferența de plată neachitată pe anul 2023 a contribuției pentru neîncadrarea persoanelor cu handicap a fost în sumă de 62.556 lei.
Deficiențele constatate au condus la majorarea nelegală, în sumă de 647.784 lei, a plăților efectuate și a cheltuielilor raportate prin situațiile financiare consolidate la 31.12.2023.
- Efectuarea de plăți nelegale din ajutoarele sociale acordate prin Programul ”Respect”
Din verificările efectuate asupra tranșei nr. 6 de plată pe anul 2023 pentru beneficiarii programului ”Respect” aprobat prin HCL nr. 24/2016, și intersectarea bazelor de date furnizate de DGAS Constanța – beneficiari pensionari și ANAF – venituri impozabile realizate de persoane fizice pe anul 2023, s-a constatat faptul că pentru un număr de 90 persoane au fost efectuate plăți nelegale de ajutoare sociale ale programului, întrucât acestea au realizat în anul 2023, atât venituri din pensii cât și din alte activități, care cumulate depășesc lunar suma de 2024 lei, aceasta din urmă fiind valoarea maximă a veniturilor, prevăzută de art. 3 alin. (1) lit. a din HCL nr. 14/2022 pentru acordarea ajutorului social.
Auditorii publici externi constată că DGAS Constanța a angajat și efectuat, pentru cele 8 tranșe ale Programului ”Respect” din anul 2023, cheltuieli cu nerespectarea prevederilor legale, în sumă de 11.200 lei, fapt ce a condus la afectarea situațiilor financiare la data de 31.12.2023, prin majorarea cheltuielilor entității.
- Angajarea, ordonanțarea și plata nelegală a premiilor acordate membrilor colectivelor tehnice ale CSM Constanța, care au calitatea de salariați, cu depășirea indemnizației viceprimarului, raportat la veniturile salariale lunare obținute de aceștia
Prin statul de funcții al CSM Constanța aprobat prin HCL nr. 643/27.12.2022 și HCL nr. 49/28.02.2023, au fost stabilite funcțiile din cadrul structurii clubului, în baza nomenclatorului de funcții prevăzut de Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv cele de conducere și execuție aferente Anexei nr. VIII – Administrație Cap. II lit. A pct. IV și funcțiile de specialitate sportivă cu încadrarea acestora în Anexa VIII/ Cap. II lit. D pct. II din legea menționată.
Conform deciziilor directorului CSM Constanța, au fost aprobate: componența colectivelor tehnice pe ramură de sport, drepturile și obligațiile acestora, precum și cuantumul premiilor, întrucât prin art. 29 din Normele financiare aprobate, acordarea premiilor este prevăzută ca limita maximă de 50% din valoarea premiului antrenorului cu premiul cel mai mare, pentru performanțele sportivilor la competiții (în funcție de importanța/rangul competițional – dezvoltate pe discipline individuale și jocuri sportive).
Urmare performanțelor și premiilor obținute de sportivii CSM Constanța la competițiile oficiale din anul 2023, au beneficiat de premii membrii colectivelor tehnice care au și calitatea de salariați ai clubului. Din totalizarea plăților lunare efectuate de structura sportivă, cu titlu de salarii și premii, membrilor colectivelor tehnice/salariați din cadrul CSM Constanța, s-a constatat faptul că în perioada martie-iunie 2023 și august-decembrie 2023, au fost acordate venituri salariale lunare cu depășirea indemnizației viceprimarului municipiului reședință de județ, contrar prevederilor legale în vigoare.
Acordarea unor drepturi de natura premiilor în anul 2023 a fost prevăzută art. III din OUG nr.168/2022 ca o excepție de la măsurile fiscal bugetare aplicabile, fiind permisă sportivilor și colectivele tehnice care au obținut performanțe deosebite la acțiunile sportive.
Însă desemnarea salariaților CSM Constanța ca membrii în colectivele tehnice s-a realizat în baza deciziilor emise de ordonatorul terțiar de credite, fără stabilirea unor atribuții specifice sportive, ci raportat la atribuțiile funcției de bază ocupate în cadrul clubului.
Premiile acordate membrilor colectivelor tehnice cu atribuții aferente funcției și calității de salariat ai clubului (director, inspector, etc), reprezintă avantaje în bani acordate personalului pentru obținerea unor rezultate deosebite în activitatea sportivă, cuprinse în venitul salarial definit de lit. m) a art. 7 din Legea-cadru nr.153/2017.
În concluzie, în anul 2023 au fost plătite nelegal premii în sumă de 530.239 lei, unor salariați ai clubului care au și calitatea de membrii ai colectivelor tehnice, fiind denaturate cheltuielile de la titlul XI ”Alte cheltuieli” raportate prin situațiile financiare anuale la 31.12.2023.
- Deficiențe privind modului de stabilire și plată a contribuțiilor la bugetul general consolidat, urmare încheierii de către CSM Constanța a contractelor de activitate sportivă pentru personalul auxiliar sportiv
CSM Constanța a încheiat trei contracte de activitate sportivă (CAS) pentru funcțiile de organizator handbal (CAS nr.10011/08.08.2022), organizator baschet (CAS nr.691/23.09.2022), și personal auxiliar la echipa de baschet (CAS nr.1713/23.09.2022), contrar prevederilor legale 15 , având implicații asupra modului de stabilire și plată a contribuțiilor la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și de sănătate. Pentru astfel de funcții, legislația incidentă stabilește încheierea de contracte individuale de munca cu încadrarea în posturile aprobate prin statul de funcții.
Mai mult decât atât, prin prevederile lit. e) din Anexa Legii nr.69/2000 sunt definiți oficialii sportivi ca fiind acele persoane a căror activitate conduce la organizarea și administrarea activității sportive de agrement, recreative și competiționale, aflate în relație cu structura sportivă pe bază de contract de muncă, convenție civilă de prestări de servicii sau voluntariat.
Astfel, din reconsiderarea veniturilor impozabile ale personalului auxiliar realizate în baza contractelor de activitate sportivă, a rezultat o diferență în plus de contribuții în sumă de 72.799 lei, fiind denaturate obligațiile și cheltuielile CSM Constanța raportate prin situațiile financiare la 31.12.2023.
- Deficiențe privind modul de angajare si lichidare a cheltuielilor efectuate de CSM Constanța pentru evenimentul sportiv UIM XCAT World Championship Constanța 2023, precum si nejustificarea acestora din partea organizatorilor
Din analiza documentelor și datelor puse la dispoziție echipei de audit și a prevederilor legale în materie, rezultă ca finanțarea evenimentului UIM XCAT World Championship s-a realizat conform art. 18^1 alin 2 lit. d) din Legea nr. 69/2000 educaţiei fizice şi sportului, cu modificările și completările ulterioare, în baza hotărârii autorității deliberative nr.162/2023, prin care au fost alocate sume din bugetul local pentru organizarea în municipiul Constanța în parteneriat cu Federația Română de Yachting (FRY) și partenerii acesteia, a programului/competiției sportive Cupa Mondială de bărci cu motor XCAT în perioada 17-18 iunie 2023.
Din conținutul Protocolului de colaborare nr. 4459/27.04.2023, nu rezultă care sunt activitățile, natura cheltuielilor, sarcinile fiecărui partener, etc pentru îndeplinirea obiectivului de organizare a evenimentului UIM XCAT World Championship. În lipsa precizărilor referitoare la direcțiile concrete de urmat/activități pentru desfășurarea competiției, art. 11 din protocol precizează cu titlu de exemplu unele obligații suplimentare, care vor face obiectul unui protocol separat. Obligațiile enumerate se referă la suportarea de către FRY a cheltuielilor de organizare eveniment – fără a fi detaliate, rezervarea bugetului de către Municipiu și CSM în vederea realizării acțiunilor, acestea din urmă rezumându-se la obligațiile legate de punerea la dispoziție cu titlu gratuit, de către CSM/Municipiu a spatiilor aferente organizării evenimentului.
De asemenea, nu au fost prezentate documente din care să rezulte costurile pe categorii de activități, iar fondurile necesare organizării evenimentului au fost indicate în mod global de către de inițiator – Union Internationale Motonautique (UIM) Federația Internațională de Power Boating, prin invitația transmisă în luna martie. Atașat invitației, au fost redate activitățile propriu zise ale evenimentului și responsabilii acestora, fără ca respectivele activități să fie cuantificate/estimate.
Având în vedere că Ministerul Sportului a emis autorizația nr. 502713.06.2023 pentru FRY de a organiza Cupa Mondială de bărci cu motor XCAT la Constanța, se prezumă faptul că au fost respectate prevederile art.21 alin (1) lit. b) din HG nr. 884/2001 de aprobare a regulamentului de punere în aplicare a dispozițiilor Legii nr.69/2000, respectiv de prezentare a devizului de cheltuieli al campionatului şi precizarea surselor de finanțare.
- Angajarea, ordonanțarea și plata nelegală efectuată de Școala Gimnazială nr. 30 ”Gheorghe Țițeica” Constanța pentru unele lucrări de reparații
În situațiile de plată aferente Contractului de execuție lucrări nr. 2646/09.08.2023 și facturii nr. 49/13.10.2023 achitate de entitate cu OP nr.152 din 14.09.2023, suprafețele sălii nr.8 nu corespund cu cele măsurate în teren, fapt pentru care au fost recalculate sumele decontate executantului lucrărilor, rezultând un prejudiciu pentru lucrări neefectuate în valoare de 513,96 lei, la care au fost calculate dobânzi în sumă de 59,13 lei. Astfel, au fost afectate cheltuielile entității, cu suma de 513,96 lei, raportate prin situațiile financiare la 31.12.2023.
Alte aspecte
- Nerespectarea măsurilor de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023
Plățile efectuate în luna decembrie 2023 aferente cheltuielilor de Investiții de la nivelul aparatului propriu al UATM Constanța, au depășit nivelul mediei plaților efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2023, contrar prevederilor legale16. Facem precizarea că la nivel consolidat, media plăților lunare înregistrate în perioada noiembrie – decembrie 2023 s-au situat în limitele impuse de prevederile legale. Abaterea descrisă constituie contravenție, prevăzută de articolul XXVII alin. (1) din OUG nr. 90/27.10.2023 și se sancționează cu amenda cuprinsă între 2.000 și 20.000 lei. Conform art. 13 alin (1) din OG nr.2/2001, nu se aplica sancțiune întrucât la data prezentului raport fapta este prescrisă.
- Neactualizarea regulamentului serviciului de salubrizare a municipiului Constanța privind activitatea de spălat strada
În lunile martie, septembrie și octombrie 2023 activitatea de spălat stradal s-a realizat în baza ordinelor de lucru transmise prestatorului pentru locații neprevăzute în Anexa nr.6 a caietului de sarcini aferent contractului de salubrizare și necuprinse în prevederile art. 53 alin (4) din Regulamentul serviciului de salubrizare a municipiului Constanța, aprobat prin Hotărârea nr.193/2015 actualizată de HCLM nr.404/31.08.2022.
Având în vedere ca serviciile descrise au fost prestate, fără a fi depășite suprafețe prevăzute în caietul de sarcini, auditorii publici externi constata că prevederile regulamentul serviciului de salubrizare, referitoare la activitatea de spălat stradal, nu sunt actualizate cu mențiuni referitoare la modul în care beneficiarul/entitatea poate interveni în lansarea ordinelor de lucru, funcție de necesitățile și de situațiile care se impun, cu încadrarea în prevederile contractuale. Aspectele constatate nu au influență asupra datelor raportate în situațiile financiare la 31.12.2023.
- Reflectarea eronată în contabilitatea UATM Constanța a unor tranzacții, fără implicații asupra situațiilor financiare anuale
Nerespectarea prevederilor legale17 în modul de evidență contabilă a următoarelor operațiuni economice:
– cotizațiile pentru anul 2023 ce au decurs din asocierea sau afilierea UATM Constanța la diferite organisme, precum, Asociația de Dezvoltare Durabilă a Județului Constanța și Asociația Municipiilor din România, în sumă de 922.637 lei, au fost reflectate necorespunzător pe seama contului 401 – Furnizori, și nu prin contul de evidență 462 – Creditori diverși, articol bugetar 20.19 – Asociații si fundații;
– dobânzile din împrumutul extern, datorate și plătite de UATM Constanța în anul 2023 urmare contractului nr. 174937/30.12.2016 încheiat cu Banca Europeană pentru Reconstrucție si Dezvoltare (BERD), au fost înregistrate eronat prin contul de evidență 462 Creditori diverși, față de prevederile legale de evidență a acestora pe seama contului 168 – Dobânzi aferente împrumuturilor și datoriilor asimilate. Valoarea dobânzilor datorate și plătite către BERD în anul 2023 a fost în sumă de 3.922.661,89 lei.
- Nu au fost detaliate și aprobate distinct, prevederile bugetare ale cheltuielilor aferente fiecărei activități sportive desfășurate de CSM Constanta în anul 2023
Echipa de audit a constatat că prin Anexa 5 a HCL nr.464/2023 și HCL nr.556/2023 de aprobare a rectificărilor aduse bugetelor de venituri și cheltuieli ale entităților subordonate, sunt prevăzute în mod global transferurile acordate CSM Constanța, fără detalierea cheltuielilor alocate activităților sportive, așa cum prevăd normele legale în materie.
Aspectele constatate nu au influență asupra datelor raportate în situațiile financiare la 31.12.2023.
- Nerespectarea de către CSM Constanța a prevederilor legale referitoare la transparența activității desfășurate, precum și a normelor contabile de reflectare a unor operațiuni economice
CSM Constanța nu și-a îndeplinit obligația de a comunica și actualiza, prin publicare pe pagina de internet proprie, cuantumul veniturilor acordate pe baza contractelor de activitate sportivă în funcție de calitatea participantului, urmare modificările legislative din anul 2023, informații față de care autoritățile publice locale pot condiționa acordarea finanțării. Din analiza datelor contabile înregistrate în Registrul jurnal din anul 2023, s-a constatat că CSM Constanța a procedat în unele cazuri la debitarea conturilor de cheltuieli direct pe seama contului de disponibil 770 „Finanțarea de la buget” și nu prin utilizarea conturilor de terți, contrar prevederilor legale.
- Nerespectarea principiului transparenței în achizițiile publice desfășurate de CSM Constanța
Din prelucrarea fișierului plăți Trezorerie din perioada 01.01.2023 – 15.11.2023 și consultarea site-ului catalogului electronic e-licitații, s-a constatat ca CSM Constanța a efectuat achiziții directe și plăți către 2 operatori economici în valoare totală de 545.997,25 lei pentru achiziționarea biletelor de avion/transport aerian, cu nerespectarea prevederilor legale.
Urmare finalizării procedurii de atribuire a serviciilor de transport aerian intern și internațional de persoane, la data de 10.11.2023 entitatea a încheiat Acorduri cadru cu trei operatori economici.
De asemenea, în perioada ianuarie-iulie 2023 CSM Constanța a efectuat achiziții directe și plăți pentru servicii de transport rutier de persoane în sumă de 386.646 lei, cu nerespectarea prevederilor legale în materie. Pentru acest tip de servicii, entitatea a procedat la organizarea procedurii de atribuire prin „licitație deschisă”, demarată prin inițierea Referatului de necesitate nr.357/29.05.2023 și finalizată prin încheierea Acordului cadru nr.7538/24.08.2023.
- Încălcarea principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate în utilizarea fondurilor publice de către Școala Gimnazială nr. 30 ”Gheorghe Țițeica” Constanța
Din analiza documentelor puse la dispoziția echipei de audit, s-a constatat că unitatea școlară a efectuat în anul 2023 plăți în suma totală de 137.008,40 lei, reprezentând chirie containere (97.131,10 lei), retur containere și daune (39.877,31 lei), pe fondul suplimentării de către ISJ Constanța a planului de școlarizare cu 2 clase pregătitoare, începând cu anul școlar 2022 – 2023.
Totodată unitatea de învățământ a fost informată de punerea la dispoziție cu titlu gratuit a sălilor de curs în incinta Școlii Gimnazială nr.6 Nicolae Titulescu Constanța, însă conducerea școlii, a refuzat relocarea claselor pregătitoare și a încheiat Contractul nr. CC007008 din 22.08.2022, având ca obiect închirierea unui număr de 7 containere modulare în vederea folosirii acestora ca săli de clasă pentru desfășurarea activității de învățământ în anul școlar 2022 – 2023.
Închirierea containerelor precum și rectificarea bugetară în scopul închirierii containerelor modulare pentru funcționarea unor săli de clasă a fost aprobată prin Hotărârea Consiliului de Administrație nr.30 din data de 11.08.2022 și Procesul verbal al ședinței Consiliului de Administrație din data de 11.08.2022. Astfel, închirierea containerelor s-a realizat cu nerespectarea principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate în utilizarea fondurilor publice, fără influență asupra datelor raportate în situațiile financiare.
Bună guvernanță – Au fost constatate aspecte și vulnerabilități ale sistemului de control intern și audit intern
Urmare verificărilor efectuate atât la nivelul activității UATM Constanța, cât și la nivelul entităților subordonate, auditul extern a constatat:
– nu este implementat eficient un proces de management al riscului în măsură să asigure, nu numai, identificarea riscurilor asociate activităților entității, ci îndeosebi ținerea acestora sub control în raport cu limita de acceptare a riscurilor, fiind necesară actualizarea formularului privind planificarea și urmărirea obiectivelor specifice din PS19 rev. 2022, prin introducerea a 2 rubrici referitoare la riscuri semnificative aferente și analiza menținerii sau reformulării măsurii de control;
– necesitatea elaborării și implementării unei proceduri operaționale referitoare la sistemul de raportare al situațiilor financiare și consolidarea acestor date la nivelul ordonatorului principal de credite, cât și diseminarea manualului de politici contabile de la nivelul aparatului propriu în vederea aplicării unitare, și de către entitățile subordonate, a principiilor, regulilor și practicilor specifice sistemului financiar-contabil, precum și actualizarea unor proceduri existente, din sfera achizițiilor directe și al restituirii garanțiilor de bună execuție – PO.DF-23 rev. 2019, pe fondul schimbărilor legislative;
– la nivelul entităților subordonate nu a fost încă implementat un sistem de raportare privind monitorizarea performanțelor care să permită conducerii de prim nivel, măsurarea progresului pe obiective și activități specifice, precum și necesitatea raportării acelor situații de abatere de la proceduri din partea acestor subordonate, în vederea analizei și desprinderii unor concluzii și stabilirii unor măsuri.
Realizarea misiunilor de audit public intern, au fost influențate de resursa umană insuficientă, având în vedere și subdimensionarea compartimentelor de audit intern din cadrul structurilor ordonatorului principal de credite, precum și apariția altor acțiuni de audit, față de cele planificate.
La data efectuării prezentei misiuni, structura de audit public intern din cadrul UATM Constanța este mult subdimensionată, pentru auditarea cel puțin o dată la 4 ani a activităților prevăzute de lege în vederea îndeplinirii cu eficacitate a obiectivul general al auditului intern, generând un risc potențial asupra bunei guvernanțe a entității, respectiv a subordonatelor sale.
Modul de ducere la îndeplinire a măsurilor și recomandărilor stabilite în cadrul acțiunilor anterioare desfășurate de Curtea de Conturi
Deși entitatea auditată a demarat implementarea recomandărilor stabilite în cadrul auditului financiar efectuat în anul anterior de Curtea de Conturi, acestea nu au fost duse la îndeplinire, existând riscul ca o serie de erori să persiste și în anul financiar auditat.
Pentru toate măsurile rămase de implementat din anii anteriori, dispuse prin deciziile Curții de Conturi, prin persoanele cu atribuții special definite, se monitorizează modul de implementare și se identifică căile legale de urmat, în vederea continuării și epuizării etapelor de ducere la îndeplinire a măsurilor.
Prin Adresa nr. 242906//18.12.2023, UATM Constanța a comunicat Situația privind stadiul de implementare a masurilor dispuse de Camera de Conturi Constanta prin deciziile emise in perioada 2011-2023, din care au rezultat un număr de 71 măsuri.
Urmare punctajului efectuat s-a constatat că entitatea, la data efectuării prezentei misiuni, urmărește spre implementare un număr de 70 de măsuri dispuse prin deciziile emise în perioada 2013-2022, la care se adaugă recomandările aferente auditului financiar efectuat în anul 2023.