Pakistanul își consolidează flota militară cu nave construite în țara noastră, la Șantierul Naval din Galați, deținut de compania olandeză Damen. În cei șapte ani în care programul construirii celor 4 corvete multifuncționale pentru Forțele Navale Române a fost blocat, la Șantierul Naval „Damen” din Galați au fost construite 4 corvete de același tip pentru Marina Militară a Pakistanului. Astăzi navaliștii au lansat-o la apa pe cea de a treia din seria pakistaneza.
Vaporul livrat astazi marinei pakistaneze are la bază cea mai nouă tehnologie navala proiectată și realizată de inginerii din cadrul Grupului Damen Galati. Este a treia dintr-o serie de nave construite la Galati cu un grad ridicat de adaptabilitate, capabile să desfășoare misiuni dintre cele mai dificile. Este o corveta militara destinata misiunilor de lupta.
„Și mai ales pe timp de pace e foarte capabila în multe misiuni. Misiuni în ceea ce privește salvarea pe mare, misiuni pentru inspecții navale si de asemenea aceste vase foarte bune pentru instruirea militarilor”
Jan Wim Dekker – chef commercial officer Damen
„Operațiuni antipiraterie, salvare si recuperare pe mare, precum si asigurare securitate maritima pentru Pakistan, pentru rutele comerciale care sunt in Oceanul Indian”
Daniel Vrabie – managerul de proiect
Nava poate fi deservita inclusiv de un elicopter sau de drone și poate lansa, de asemenea, bărci pneumatice pentru misiuni speciale. Aceasta corveta va primi armament ultramodern intocmai ca si celelalte din seria ei.
Tunuri rapide Phalanx care trag 75 de proiectile intr-o secunda si tunuri Aseslan distrugatoare de drone, capabile sa traga 2oo proiectile pe minut. Potrivit presei internaționale, navele vor fi dotate inclusiv cu lansatoare de rachete și tehnică destinată războiului electronic.
După ce a primit două corvete din Romania în 2020, Marina pakistaneză a revenit cu un contract pentru alte două noi vase de luptă de acelaşi tip. Lucrările au fost făcute în regim de securitate strictă și datele tehnice sunt, cel puțin deocamdată, confidențiale.
Până în prezent, în Santierul Navala (Damen) Galați au fost construite peste 4o de nave militare și nave speciale, destinate unor țări NATO sau unor parteneri ai Alianței. In schimb, in Romania, niciun lider politic care a condus tara in ultimii 16 ani nu a reușit să impună dotarea Forțelor Navale ale României cu nave de lupta.
„Romania are 9 santiere navale, suntem a patra, al patrulea mare producator european de nave si-atunci e normal atat timp cat ai aceasta capabilitate sa-ti faci navele in Romania”
Florin Spataru – fost ministru al Economiei
În urma licitației organizată în 2019, asocierea dintre grupul Naval Group (Franța) și Șantierul Naval Constanța a ieșit câștigătoare. În schimbul a 1,2 miliarde de euro, cele două companii urmau să construiască patru corvete, să modernizeze două din cele trei fregate ale României, cele cumpărate la mâna a doua anterior, de Armata Română, din Marea Britanie. Oferta firmei de pe locul doi, Damen, era mai mare cu 50 de milioane de euro. Compania olandeză a și contestat rezultatul licitației, însă instanțele românești nu i-au dat dreptate. Toate procedurile judiciare legate de acest contract s-au încheiat în Justiție în vara anului 2020.
„Avem un program de inzestrare destul de ambitios al Armatei Romane. Este una din prioritatile mele pentru a asigura capabilitati corespunzatoare Fortelor Navale Romane, cel mai probabil anul viitor o sa declansam o procedura competitiva pentru achizitionarea de capabilitati”
Vlad Gheorghita – seful Armatei
Situația este, în opinia experților militari, „jenantă” dat fiind contextul de securitate precar cauzat de pretențiile și acțiunile agresive ale Rusiei în regiunea Mării Negre. România avea nevoie de aceste corvete acum, spun ei.