170 de turiști americani au ajuns în acest weekend la Constanța, odată cu prima navă de croazieră care a deschis oficial sezonul din 2025. Portul Constanța, cândva destinație pentru zeci de nave maritime de lux, este astăzi ocolit de vasele de mari dimensiuni. În schimb, croazierele pe Dunăre aduc încă turiști dornici să descopere Constanța și Delta Dunării. Nava sub pavilion Elveția a acostat în Terminalul de pasageri de la Constanța în aplauze și sunet de fanfară.
Nava fluvială de pasageri Viking Rinda a ajuns în Portul Constanța. Ar fi trebuit sa ajunga dimineață la ora 8 însă din cauza traficului naval pe canal, deplasarea către Constanța s-a facut cu dificultate iar nava a poposit două ore in ecluza din Agigea. Pe o ceata deasa si un frig neobisnuit, americanii au coborat pe tarm.
„De unde sunteti ? Din California. Cum vi se pare vremea ? Ei bine, ar trebui s-o imbunătăţiţi putin! Sunt încântat să fiu aici în România. De când eram copil vreau să vin în Europa de Est și să văd Balcanii… Iată-mă, în sfârșit la 73 de ani.”
„E minunat, minunat! O recomand cu încredere! Croaziera a fost grozavă, toate locurile pe care le-am vizitat au fost minunate. Mi-a plăcut fiecare minut !”
Nava „Viking Rinda” sub pavilion elvețian, deschide sezonul de croaziere 2024 și are anunțate (încă) opt escale la Constanța în acest an. „Viking Rinda” are 95 cabine, cu o capacitate de 19o pasageri si pune la dispoziția turiștilor mai multe terase, o bibliotecă, cateva restaurante si un bar din sticlă ce permite vederi panoramice. O croaziera pe fluviu dureaza 14 zile in care se viziteaza 7 tari si costa intre 5.ooo si 15.ooo de dolari.
„Nu am fost niciodată în partea asta din Europa de Est și ne place! Oamenii au fost foarte-foarte prietenoși și istoria foarte-foarte profundă! Majoritatea americanilor nu înțeleg istoria, așa că este bine să vina aici pentru a înțelege istoria acestor țări din Balcani”
Din cei 53 de membri din echipaj, mulți sunt români. Aceștia lucrează fie în zona bucătărie, de recepție sau la organizarea programelor de divertisment.
„Au meniuri cu mâncaruri din loourile unde acostam, așa că trebuie să încercăm tot felul de lucruri noi. Nu am avut niciodată mâncare românească, așa că dorim să o-ncercam diseara”
„Astazi vor vizita Constanta, au diferite programe, unii chiar merg si-n Delta, mâine or sa plece spre Bucuresti”
George Bârsan – agent de turism
Locul turiștilor care vor părăsi Luni nava, va fi luat de o nouă serie care se va îmbarca pentru următoarea croazieră cu escale planificate la Belgrad, Novi Sad, Budapesta, Bratislava și în final Viena. Administratia Portului Constanta a anunțat că pentru acest sezon de croaziere, sunt programate 49 de nave fluviale. Marile pasagere trans-oceanice nu mai vin de cativa ani buni, la Constanta.
„Nu le mai avem din 2o14 de cand au intrat ruşii-n Crimeea avand in vedere ca majoritatea armatorilor cu navele mari pe care le stiti, sunt americani… Ei isi protejeaza oamenii si nu intra in zona de razboi, asta e, trebuie s-o admitem”
Mihai Șoimu – agentul navei
În anul 2o14, socotit cel mai bun pentru acest segment de croaziere, 9o de pasagere transoceanice au vizitat portul Constanţa. In acel an traficul de croazieră a atins un vârf istoric, de 7o de mii de pasageri sositi pe mare in Romania.