Supra-aglomerarea portului Constanta impinge autoritatile la solutii de urgenta. Mai multe geamanduri vor fi montate in largul marii iar navele si barjele cu cereale se vor lega la ele, sa faca transferul grânelor ucrainiene. In acest fel Portul Constanta isi mareste capacitatea de incarcare iar cozile de TIR-uri ce blocheaza autostrada catre mare ar trebui ca sa dispara.
Noul sistem de acostare a navelor maritime si barjelor deopotriva a fost achizitionat de autoritati cu 6 milioane lei iar in scurt timp balizele vor fi montate pe fundul marii. Navele se vor lega la geamanduri iar barjele cu cereale se vor lipi de ele. Acolo vor fi transbodate grânele. Anul trecut portul Constanta a tranzitat 92 milioane tone de marfuri generale, din care cerealele ucrainene au reprezentat 14 milioane tone. Lipsa de angajați, echipamentele insuficiente și uneori condițiile meteorologice duc la situații în care șoferii așteaptă zile bune să între la descarcat. Operatorii din Portul Constanța par depășiți de numărul mare de tiruri care intra zilnic la operațiuni de încarcare-descărcare. In astfel de conditii, barjele ppline cu grane ce vin pe Canalul Dunare Marea Neagra sunt solutia optima pentru descongestionare. Cheul de nave fluviale este supra-aglomerat si el.
„In contextul in care ne aflam cu conflictul de la granita, orice capacitate de extindere prin toate metodele posibile este o oportunitate. Avantajul major il reprezinta modalitatea de transbordare si rapiditatea efectiva cu care se va face transbordarea”
Mihai Teodorescu – director APC
In perioadele de varf, in Portul Constanta se blocheaza 600 de barje încărcate cu cereale care aşteapta până la 30-40 de zile, susțin reprezentanții companiilor ucrainene.
”În porturile aglomerate se utilizeza astfel de sisteme pentru o perioada de timp si Portul Constanta este si aglomerat, nu toate danele primesc orice fel de nava la cheu. E o situatie care probabil va fi punctuala, nu definitiva, banuiesc ca nici razboiul din Ucraina nu va fi definitiv asa ca pe o perioada de timp pot fi luate astfel de masuri”
Adrian Mihalcioiu – sindicatul navigatorilor
”Un astfel depunct de transbordare este o solutie, sa zicem , de avarie pentru ca ritmul total de lucru sau zilnic de lucru este mai incet. De ce ? Pentru ca depindem de conditiile hidrometeorologice, depindem de manevrarea barjelor”
Viorel Panait – Asociatia Operatorilor Portuari
Autoritatile promit ca-n cel mult 1-2 luni, sistemul geamandurilor de acostare pentru operarea navelor cpomerciale va deveni functional.