Toamna se numără… profitul. Cel puțin asta fac hotelierii de pe litoral. Vara s-a terminat, iar afaceriștii din turism își fac socotelile, după un sezon cu provocări generate de războiul din Ucraina și inflație galopantă.
Scumpirile în lanț ale produselor și serviciilor au dus la scăderea apetitului românilor pentru vacanțe, iar asta se traduce printr-o scădere cu 2o% a încasărilor față de 2019, anul cel mai bun pe litoral. Durata medie a unui sejur la malul mării a fost de cinci zile, iar valoarea medie pe care vizitatorii au plătit-o pentru un pachet turistic, 500 de euro pentru două persoane.
Sezonul nu a început așa cum și-ar fi dorit hotelierii. Războiul și scumpirile în lanț au făcut ca multe rezervări, în special cele early booking, să fie anulate. În clasamentul stațiunilor preferate de români, pe primul loc s-a aflat anul acesta Eforie Nord și nu Mamaia, cum se întâmpla anii trecuți. Numărul turiștilor care au ales Eforie au crescut cu 5 procente, în timp ce Mamaia a pierdut același număr de procente.
Cei mai mulți turiști la Marea Neagră au venit din București, podiumul fiind completat de județele Cluj și Iași. În top 10 mai intră județele Brașov, Timiș, Argeș, Dâmbovița, Bacău si Suceava.
Septembrie este luna care aduce la mare turiști prin Programul Litoralul pentru toți. Tarifele în această perioadă sunt cu până la 70% mai mici decât în vârf de sezon. Tot luna aceasta se vor lansa și ofertele pentru sezonul estival viitor. Hotelierii promit că acestea vor fi la fel ca în 2022.