Transportatorii au ajuns în pragul disperării din cauza zilelor pierdute-n Port, iar azi – ca formă de protest – au anunțat că trag toate camioanele, pe dreapta. Picătura care a umplut paharul a fost o taxa de 10 euro, pe care fiecare TIR o va plăti de la 1 ianuarie, la fiecare intrare în Port.
Portul Constanţa se sufocă sub povara containerelor de mărfuri. Mii de containere aşteaptă zile întregi pentru a fi puse pe roți, în agitaţia sufocantă a portului Constanţa, iar asta generează costuri tot mai mari, pe lângă întârzieri în livrări şi scumpiri pentru clienţii finali.
Mii de TiR-uri și și zeci de mii de containere sunt blocate, în acest moment în terminalul din Constanța Sud-Agigea. Din cauza războiului, mărfurile transportate pe Marea Neagră ajung doar în România. Pe cheurile din Agigea sunt descărcate 6-7 mii de containere pe zi. Sunt pline de mărfuri care ar trebui s-ajungă în magazinele din țară sau străînătate.
„Pentru o programare poți să stai pînă la 24 de ore cum a fost săptămâna asta , de exemplu. Deci eu vin în momentul asta, vreau să-ncarc/să descarc și prima programare disponibilă mi-o dă peste 24 de ore ” spune George Munteanu, unul dintre transportatori.
Infrastructura portuară din terminalul de containere se vede depășită de fluxul uriaș de mărfuri. Anul acesta au fost recorduri unul altul: s-a ajuns la o mie de TiR-uri care vin în fiecare zi să scoată containerele din Port. Încărcarea și descărcarea navelor la cheu au crescut cu 30%, iar timpii petrecuți la vamă cu formalitățile, aproape s-au dublat.
„Primul impediment: stai la Vamă. Poți să stai și 2 ore. Vii pe urmă să faci descărcarea. Te duci la biroul respectiv de care aparține containerul, și-acolo te trezești că nu sunt programări, pentru preluare sau predarea containerului !” se revoltă un alt șofer de camion.
Lipsa de personal generează cele mai multe din probleme: în port lucrează tot atâția muncitori câți erau și înainte de război, când traficul de mărfuri era mult mai scăzut. Transportatorii rutieri acuză managementul portuar că nu angajează mai mulți oameni ca să fluidizeze traficul de mărfuri.
„Ei sunt depășiți numeric, de situație, de volum, datorită fluxului mare din cauza războiului. Șoferii crainienii sunt de 4-5 ori mai mulți că noi la cozi” explică Petre Alexandru, proprietarul unei firme de transport rutier.
În terminalul de containere de la Agigea, situaţia din acest moment este tensionată. Astăzi, 80 din companiile care dețin TiR-uri, au tras mașinile pe dreapta.
„Marea majoritate a transportatorilor a decis încetarea activității, mai exact prin nepreluarea comenzilor de transport. Cireașa de pe tort e faptul că de la 1 ianuarie 2024, fiecare camion care va intra în terminal va trebui să achite o taxa de 10 euro” ne-a declarat Cristian Stoica, unul dintre transportatorii care participa la protest.
Problemele din port se vor vedea curând și pe rafturile magazinelor, cred transportatorii, dacă situația nu se rezolvă.