Constanța va avea primul port cu energie verde de la Marea Neagră. Administrația Porturilor Maritime dorește să achiziționeze un parc fotovoltaic și să își asigure astfel și independența din punct de vedere energetic. Ideea a venit după ce, furnizorul de energie pe care-l avea a reziliat contractul cu Portul, din cauză că a intrat în insolvență.
Portul Constanța intenționează ca investiția în capacitatea de producție de energie regenerabilă să se deruleze în perioada 2022-2023. Studiul de fezabilitate pentru investiția în parcul fotovoltaic se ridică la aproximativ 150.000 lei, fără TVA, iar firmele interesate să îl construiască pot depune oferte până pe 5 noiembrie 2021. Studiul va trebui să cuprindă și o analiză cost-beneficiu, iar pentru implementarea sa este luată în calcul și posibilitatea obținerii de fonduri UE nerambursabile.
Inițiativa este apreciată de activiștii de mediu, care consideră că energia verde reprezintă viitorul, cu atât mai mult în contextul scumpirilor în lanț pe piața de energie. Și asta cu atât mai mult cu cât energia electrică este o componentă importantă a businessului Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. În 2020, compania a încasat peste 42 milioane lei din prestarea de servicii de energetică portuară, adică mai mult de 12% din totalul cifrei de afaceri, de aproximativ 346 milioane lei. Și tot anul trecut, în Port erau anunțate investiții de peste 113 milioane lei pentru modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice.
Portul Constanța intenționează ca investiția în capacitatea de producție de energie regenerabilă să se deruleze în perioada 2022-2023. În luna august a acestui an, Portul Constanța a fost nevoit să încheie un contract în regim de urgență cu o companie pentru furnizarea de energie electrică, valabil 3 luni, după ce, furnizorul său, Getica 95 Com, a intrat în insolvență și a reziliat contractul în luna aprilie. Ulterior, Getica a propus reluarea contractului, dar la un preț de cu aproape 70% mai mare decât cel din contractul inițal. Propunerea a fost refuzată însă de Compania portuară, care a motivat înțelegerea din contractul semnat cu Getica, ce prevedea că prețul de bază al energiei nu poate fi modificat.