România vrea să accelereze tranzitul cerealelor ucrainene de la 2 la 4 milioane de tone în fiecare lună.
Înalţi reprezentanţi ai Statelor Unite ale Americii, Uniunii Europene, Republicii Moldova şi României s-au reunit la Constanța că să găsească cele mai bune soluții pentru un tranzit cât mai bun al grânelor din țară vecină.
Toate cele 3 țări sunt de acord că trebuie accelerate exporturile de cereale din Ucraina, în contextul atacurilor rusești cu drone asupra porturilor ucrainene de la Reni şi Ismail.
„În luna august s-au tranzitat prin România în jur de 2,5 milioane de tone de grâne. Nivelul la care ne dorim să ajungem în lunile următoare este de 4 milioane de tone și este posibil” a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la Constanța.
Din perspectiva transportului pe Dunăre, Canalul Sulina este singură cale navigabilă viabilă pentru aceste transporturi şi de aceea este important că autoritățile navale să optimizeze capacitatea acestei rute. Mai multe nave pe Dunărea maritimă înseamnă mai mulți piloți care să le ghideze și mai multe șalupe care să-i transporte .
„Ce e de făcut că să mărim cooperarea noastră economică ? Înainte de toate, eliminarea timpilor foarte mari de așteptare pentru navele maritime care tranzitează canalul Sulina, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămâna” spune Oleksandr Kubrakov, vicepremierul Ucrainei.
Cantități mult mai mari de grâne sunt așteptate să sosească pe toate rutele de transport româneşti: terestre, pe calea ferată, dar şi navale, pentru menţinerea unui flux continuu pentru exporturile şi importurile din Ucraina. Investiţiile României în infrastructură de transport, majoritatea cu fonduri europene, sunt importante şi pentru legăturile ţării noastre cu Republica Moldova şi Ucraina în anii viitori, în perioada de după conflict, când va avea loc şi reconstrucţia ţării vecine.
„Asta înseamnă să construim mai multe poduri , să îmbunătățim infrastructură de cale frrata, să facem investiții în porturile noastre,iar dacă vorbim de Moldova putem extinde capacitățile din Portul de la Giurgiulesti” a spus ministrul agriculturii la Chișînău, Vladimir Bolea.
Înalţi reprezentanţi ai Statelor Unite ale Americii, ai Uniunii Europene, Republicii Moldova şi României s-au reunit la Constanța, pentru a discuta despre rutele alternative pentru transportul cerealelor din Ucraina, la inițiativa Ambasadei Statelor Unite la Bucureşti.
Magda Kopczynska, director în Comisia Europeană apreciază importantă uriașă a porturilor românești, în actualul context geopolitic. „Avem o ruta alternativă viabilă, prin Marea Neagră. De când Acordul Cerealelor a picat, ne bazăm tot mai mult pe rutele reprezentate de Dunăre, Marea Neagră și porturile moldovenești”
Iar Jim O’Brien, șeful biroului SUA care gestionează regimurile de sancţiuni a adăugat : „Constanța este al șaselea port din Marea Neagră pe care-l vizitez. E impresionant și minunat să văd capacilitatile suplimentare care vor fi oferite de-acum înainte că să ajutăm Ucraina să exporte mai mult”
Problema tranzitului prin România a apărut când Rusia n-a reînoit acordul cerealelor din Marea Neagră. Acordul permitea exportul cerealelor, cu nave de transport maritim care trebuiau să navigheze prin Marea Neagră de-a lungul unui coridor umanitar spre Istanbul. Navele erau inspectate într-o bază a marinei turce de o echipă specială compusă din experţi ruşi, turci, ucraineni şi ai Naţiunilor Unite.